Role na spotkaniach
POMAGAMY LUDZIOM WZRASTAĆ
Kontroler płynności
Zadaniem Kontrolera Płynności jest zwracanie uwagi na słowa i dźwięki używane jako wypełnienie ciszy. Funkcja ta wymaga bardzo dużego skupienia, pomaga w kształtowaniu umiejętności słuchania.
Kiedy należy uderzyć w dzwonek? Po usłyszeniu w wypowiedzi:
– tak zwanych „jęków namysłu”: eeeee, yyyyy, hmmmm
– słów takich jak: więc, no wiesz, ok
– niepotrzebnie powtarzanych wyrazów: to znaczy
– pauz, które nie pełnią w wypowiedzi żadnej funkcji.
Twoje korzyści
Wzmacnianie asertywności
Poprzez dobrze słyszalny, mocny sygnał dźwiękowy przekazujesz informację o tym, że dany mówca właśnie się – na przykład – zająknął. Może to doskonale zwiększyć Twoją asertywność, szczególnie w przypadku, gdy na scenie znajduje się doświadczony mówca.
Skupienie i uwaga
W tej roli musisz być niezwykle skupiony i uważny, ponieważ zająknięcie może nastąpić w każdej chwili, a reagować trzeba tu i teraz. Dzięki tej roli będziesz potrafił zwracać uwagę na niepotrzebne pauzy, przedłużone samogłoski itd.
Obserwacja postawy mówcy i płynności wypowiedzi
Twoim zadaniem jest także rozróżnianie tego, czy dana pauza jest świadomie wykonywana, czy to po prostu, np. próba przypomnienia sobie następnego wątku. Ważna tutaj jest obserwacja całościowej postawy mówcy, która zdradza, czy w tej chwili warto użyć sygnały dźwiękowego.
Korzyści osoby ocenianej
Otrzymanie informacji na temat płynności wypowiedzi
Jeżeli mówca otrzymuje częste sygnały dźwiękowe, to znaczy, że warto poćwiczyć następnym razem przemówienie o kilka razy więcej. Dzięki temu można stać się pewniejszym siebie w samej części werbalnej, co sprawi, że płynność będzie łatwiejszym zadaniem.
Sprawdzenie czy nie mówi się za szybko
Wielu z nas mówi za szybko, szczególnie w sytuacjach, w których się stresujemy. W taki sposób nie możemy być
zrozumiani. Kontroler płynności także i to ma na uwadze. Gdy otrzymasz informację, że mówisz za szybko to nic złego… To po prostu wiedza, którą warto wykorzystać w następnym przemówieniu.
Możliwość sprawdzenia się
Inaczej przemawiamy do jednej osoby, a inaczej do kilkudziesięciu osób. Nie zawsze ten sam styl jest odpowiedni do obu przypadków. Dzięki raportowi oceniającego płynność dowiesz się, czy byłeś zrozumiały. Czy Twoja mowa była płynna i czy stwarzała wrażenie przekazanej w efektywny sposób.
Najlepsze praktyki:
Przed spotkaniem
1. Zapisz się na rolę w easy-speaku.
2. W razie pytań skontaktuj się ze swoim mentorem lub Głównego Oceniającego.
3. Przygotuj rekwizyt do pełnienia funkcji – dostępny u Dyrektora ds. Administracyjnych.
4. Zapoznaj się z rolą kontrolera płynności. Przed spotkaniem weź kartę opisującą twoją rolę i przypomnij sobie na czym polega twoja rola i na co powinieneś zwracać uwagę.
W trakcie spotkania
1. Gdy Główny Oceniający poprosi Cię na scenę:
● Wytłumacz jasno i treściwie, na czym polega Twoja rola i zademonstruj dźwięk, którym będziesz zwracać uwagę na płynność wypowiedzi.
● Opisz znaczenie roli dla klubu oraz Twoje korzyści.
● Przygotuj kilka zdań tak, aby goście wiedzieli, kiedy i dlaczego będziesz uderzać w dzwonek.
2. Jak tylko w wypowiedzi którejkolwiek z osób pojawią się niepotrzebne wypełniacze, zadzwoń dzwonkiem.
3. Nie bój się dzwonić! Dźwięk powinien być słyszalny podczas spotkania. Tylko zwracając uwagę na zbędne dźwięki, możemy świadomie je eliminować.
4. Obserwuj mówcę – jeżeli zauważysz, że wydawane przez Ciebie dźwięki zbyt go stresują, ogranicz lub zaprzestań ich (w szczególności do mówców, którzy przemawiają pierwszy raz).
5. Zapisuj, kto ile razy użył niepożądanych dźwięków.
Pod koniec spotkania Toastmaster poprosi o raport:
W raporcie powiedz:
● jak często konieczne było użycie dzwonka i jakie najczęściej błędy się pojawiały. Doradź jak udoskonalać przemowy, by pozbyć się tych błędów.
● wyróżnij osoby, które ani razu nie użyły niepotrzebnych wypełniaczy
● podaj wskazówki jak mówcy następnym razem mogą uniknąć paramowy
● uwagi kieruj do ogółu publiczności, a nie tylko do przemawiającego, ponieważ mają one służyć rozwojowi wszystkich słuchaczy.
Po spotkaniu
● Poproś swojego mentora o ewaluację.
● Poproś o informację zwrotną osoby pełniące inne role na spotkaniu. Możesz dzięki temu poznać więcej wskazówek, które pomogą Ci stać się lepszym liderem i mówcą.
Menu
- Co zyskasz
- Spotkania
- Klub
- Członkostwo
- Sukcesy
- Blog
- Kontakt
Adres
- 44-300 Wodzisław Śl. ul. Rybnicka 2a (dworzec PKP, sala konferencyjna, I piętro)
Spotkania online
- platforma zoom (szczegóły w zakładce Spotkania)