REGULAMIN KLUBU

POMAGAMY LUDZIOM WZRASTAĆ

Regulamin Klubu Toastmasters IG Wodzisław Śląski

Klub Toastmasters IG Wodzisław Śląski – zwany dalej Klubem lub Klubem TM IG – należy do światowej, pozarządowej organizacji Toastmasters International (TMI). Klub został zarejestrowany w światowej bazie Toastmasters pod numerem 6502170. Klub posiada oficjalną witrynę pod adresem https://www.tm.wodzislaw.pl oraz prowadzi fanpage na Facebooku pod adresem: https://www.facebook.com/ToastmastersIGWodzislaw 

Nazwa Klubu zawiera skrót „IG”, który oznacza Izbę Gospodarczą (w Wodzisławiu Śl.), która jest założycielem i częściowym sponsorem Klubu. 

I Zasady ogólne

1. Podstawową misją Klubu jest edukacja, a jego Członkowie szkolą się w obszarze wystąpień publicznych i liderstwa.
2. Szkolenie odbywa się na podstawie założeń edukacyjnych TMI, a Członkowie w tym celu realizują wybraną przez siebie ścieżkę edukacyjną.
3. Klub jest dobrem wszystkich Członków, którzy są współodpowiedzialni za jego funkcjonowanie.
4. Klub jest organizacją pozarządową typu non-profit i nie ma w Polsce osobowości prawnej. 
5. Składka członkowska składa się z dwóch części:
a. części odprowadzanej do centrali TMI (w wysokości ustalanej przez TMI)
b. części przeznaczonej na realizację celów edukacyjnych i integracyjnych Klubu (w wysokości 10 zł na okres składkowy)
6. Klub nie czerpie żadnych korzyści majątkowych, a składki są w całości przekazywane na działalność Klubu.
7. Spotkania w Klubie odbywają się w języku polskim.

II Zarząd

1. Spośród Członków Klubu corocznie wybierany jest Zarząd, który jest odpowiedzialny za poszczególne obszary działań związanych z edukacją, promocją, organizacją.
2. W skład Zarządu wchodzą Prezes, Wiceprezes ds. Edukacji (VPEdu), Wiceprezes ds. Członkostwa (VPM), Wiceprezes ds. PR (VPPR), Sekretarz, Skarbnik, Dyrektor ds. Administracyjnych oraz Prezes Poprzedniej Kadencji. 
3. Decyzje w zakresie swoich kompetencji w Klubie podejmuje Zarząd.
4. Najważniejsze (strategiczne) decyzje w Klubie podejmują wszyscy Aktywni Członkowie Klubu zwykłą większością głosów.
5. Prawo głosu podczas głosowań mają wszyscy Członkowie Klubu, którzy:
a. opłacili składkę na dane półrocze
b. nie są zawieszeni w prawach Członka Klubu
c. są Aktywnymi Członkami, tzn. byli obecni na przynajmniej 4 ostatnich spotkaniach (więcej w pkt IV, podpunkt 7). 
6. Głosowania dotyczące działalności Klubu przeprowadzane są zwykłą większością głosów (co najmniej połowa + 1 z listy aktywnych Członków).
7. Kadencja Zarządu jest roczna. Wybory Zarządu odbywają się w czerwcu w terminie, ustalonym przez aktualny Zarząd, dla kadencji na okres od lipca do czerwca.
8. Aktywni Członkowie są zobligowani do czynnego udziału w wyborach nowego Zarządu poprzez obecność i oddanie głosu na swojego kandydata/kandydatów.
9. Członkowie Klubu mają możliwość startu w wyborach na poszczególne stanowiska w Zarządzie, co szczegółowo regulują zapisy TMI.
Prezes Poprzedniej Kadencji w razie potrzeby służy radą, pomocą i doświadczeniem (bez prawa głosu decyzyjnego). Dba o zachowanie ciągłości dobrych tradycji oraz organizuje wybory nowego Zarządu.
Członkowie Zarządu mogą dokonać wyboru Dyrektora ds. Mentoringu, który uczestniczy w spotkaniach Zarządu, służąc radą (bez prawa głosu decyzyjnego).
Obowiązki Członków Zarządu są zapisane w konstytucji Toastmasters International.

III Nowi członkowie

1 Goście mogą uczestniczyć w maksymalnie trzech standardowych spotkaniach bez wnoszenia opłat (składki członkowskiej).
2. Goście mogą brać udział w Sesjach Gorących Pytań oraz wystąpieniach gościnnych.
3. Czynny udział w spotkaniach, w tym możliwość obejmowania ról i wygłaszania mów oraz otrzymywania informacji zwrotnej, przysługuje wyłącznie aktualnym Członkom Klubu. Dodatkowo mają oni przywilej wyboru Mentora i nieodpłatnej z nim współpracy, a także korzystania z wszystkich edukacyjnych możliwości, jakie daje Członkostwo w organizacji.
4. Członkiem Klubu może zostać osoba pełnoletnia.
5. Dołączenie do Klubu wymagana wypełnienia papierowe lub elektronicznej deklaracji. Wszystkie pobrane dane są niezbędne do rejestracji Członka w Toastmasters International.
6. Zanim Gość przystąpi do Klubu
a. powinien pojawić się na spotkaniach trzy razy, przynajmniej dwa razy z rzędu
b. Klubowicze poznają kandydata na Członka i dzielą się swoją opinią na temat osoby kandydującej
c. jeśli nie ma zgłoszonych sprzeciwów, Członkowie Klubu akceptują kandydaturę Gościa. Może on uiścić opłatę w najszybszym możliwym terminie.
d. jeśli pojawiają się opinie negatywne, wymaga się ich uzasadnienia. Na przedłużonej przerwie ustala się głosowanie nad przyjęciem nowego Klubowicza. 
7. Procedura głosowania nad przyjęciem kandydatury na Członka Klubu:
a. głosowanie przeprowadza się zwykłą większością głosów Klubowiczów obecnych na spotkaniu.
b. kandydat zostaje wyprowadzony przez sierżanta z sali.
c. jeśli istnieje taka potrzeba, każdy aktywny Członek Klubu ma prawo wygłosić swoją opinię na temat kandydatury.
d. następnie przeprowadzane jest głosowanie na oddzielnych kartkach.
e. sierżant prosi kandydata do sali, po czym przedstawiciel Zarządu przedstawia kandydatowi na Członka wynik głosowania.

IV Składki Członkowskie:

1. Stali Członkowie Klubu opłacają składkę członkowską na dane półrocze w wysokości 60$ (dwa razy w ciągu roku) w nieprzekraczalnym terminie do 30 września i do 30 marca. Przystąpienie do Klubu wiąże się z jednorazową opłatą za ścieżkę edukacyjną 20$ i opłatą na cele statutowe, w wysokości 10 zł.
2. Osoba przystępująca w trakcie półrocza opłaca proporcjonalnie niższą składkę liczoną z dokładnością do 1 miesiąca, opłata statutowa (10 zł) zostaje bez zmian.
3. Składka jest płatna w polskich złotych (PLN) i ustalana na podstawie stawek Toastmasters International, przeliczanych według aktualnego kursu walutowego.
4. Skarbnik klubu informuje członków o wysokości składki, uwzględniając kurs walutowy, co najmniej 14 dni przed terminem płatności.
5. W ramach opłaty rejestracyjnej Członkowie Klubu otrzymują dostęp do materiałów edukacyjnych udostępnionych na oficjalnej platformie edukacyjnej Toastmasters Int., a także dostęp do materiałów w języku polskim stworzonych na potrzeby działalności Klubu.
6. Dla par będących Członkami Klubu przewidziane jest dofinansowanie składki członkowskiej. Aby para klubowiczów otrzymała dofinansowanie w postaci opłacenia jednego półrocznego abonamentu członkowskiego, powinna spełnić określone warunki: 
a. być aktywnymi Członkami Klubu przez co najmniej pół roku, przez co rozumie się uczestnictwo każdej z osób z pary w liczbie spotkań 50% (+1) w mijającym półroczu
b. przy zapisie pary do Klubu każda z osób opłaca za siebie półroczną składkę, a po spełnieniu warunków z punktu a. może ubiegać się o 50% zniżki na kolejne półrocze (w efekcie czego jedna osoba z pary otrzymuje członkostwo w Klubie gratis).
c. jeśli para dołączyła do Klubu na kilka miesięcy przed kolejnym okresem składkowym, może otrzymać zniżkę za zgodą Zarządu, który bierze pod uwagę jej dotychczasową frekwencję i zaangażowanie
d. obecności na spotkaniach wyliczane są w półrocznych okresach pokrywających się z sezonami składkowymi, tj:
– od początku kwietnia do końca września
– od początku października do końca marca
e. jeśli termin opłacenia składki członkowskiej wypada wcześniej niż koniec danego miesiąca, to bierze się pod uwagę spotkania DO tej daty
f. Dofinansowanie składki członkowskiej dla par nie zwalnia od wniesienia opłaty przeznaczonej na realizację celów edukacyjnych i integracyjnych Klubu w wysokości 10 zł od każdej osoby na okres składkowy. 
7. Członkowie, którzy dołączyli do Klubu  na mniej niż 2 lata przed uchwaleniem niniejszego regulaminu (październik 2022), są zwolnieni z uiszczania składki w wysokości 10 zł/półrocze przez okres kolejnych dwóch lat (październik 2026). 
8. Rozstrzyganiem i ogłaszaniem decyzji dotyczących składek zajmuje się Skarbnik.

V Członkostwo

1. Pełnoprawnym Członkiem Klubu jest uczestnik spotkań zarejestrowany w Toastmasters International, posiadający nadany numer identyfikacyjny oraz opłacone aktualne składki członkowskie.
2. Członkowie klubu TM IG mogą być również Członkami innych Klubów organizacji Toastmasters Int. O członkostwie w Klubie decydują regularne opłacanie składki oraz przyjęcie Członka do Klubu przez resztę Klubowiczów (patrz punkt III podpunkt 6 i 7).
3. Bycie Członkiem jakiegokolwiek Klubu w obrębie Toastmasters Int. upoważnia do gościnnego pełnienia funkcji, wygłaszania wystąpień lub ewaluacji w Klubie Toastmasters IG Wodzisław Śląski.
4. Członkowie mają przywilej uczestniczenia w wydarzeniach specjalnych (konkursy, konferencje, imprezy integracyjne itp.). Aby wziąć udział w niektórych wydarzeniach konieczne będzie wniesienie dodatkowej opłaty (koszty wynajmu, poczęstunku).
5. Klub nie zwraca opłat za pobyt oraz dojazdy na spotkania i wydarzenia specjalne.
6. Każdemu nowemu Członkowi zapewnia się kontakt z Mentorem Pierwszych Kroków, czyli osobą wprowadzającą w najważniejsze i podstawowe zasady funkcjonowania TMI. Mentor Pierwszych Kroków wyjaśnia m.in. strukturę organizacji, Zarządu i spotkań Klubowych oraz poruszanie się po platformach internetowych tmclub.eu i toastmasters.org
7. Każdy nowy Członek Klubu powinien po wdrożeniu wybrać dla siebie Mentora spośród innych Członków Klubu lub innych Klubów. Współpraca odbywa się za obopólną zgodą i na zasadach ustalonych między Mentorem a Mentorowanym. Pomocą w wyborze Mentora służy Dyrektor ds. Mentoringu (wskazana przez Zarząd osoba) lub VPE
8. Mentor to osoba, która pomaga członkowi klubu (swojemu Mentee, zwanego też Mentorowanym) w realizacji programu Toastmasters Int, służy radą i pomocą, a także objaśnia zasady funkcjonowania Klubu, w tym zasady organizacji spotkań klubowych.
9. Mentorem może zostać Klubowicz, który ukończył co najmniej drugi poziom ścieżki Pathways (lub wygłosił co najmniej 5 mów ze starego podręcznika CC).
10. Nowi Członkowie powinni jak najwcześniej podjąć się pełnienia funkcji podczas spotkań (Kontroler Płynności, Chronometrażysta, Gramatyk, Oceniający Mowę Ciała Prowadzący Gorące Pytania).
11. Aktywne uczestnictwo w życiu Klubu pozwala decydować o jego kształcie i misji (przy okazji wyborów klubowych i uzupełniających), przynosi szereg korzyści związanych z doskonalenia umiejętności miękkich i nawiązywaniem relacji. Przez uczestnictwo AKTYWNE rozumie się możliwie regularne uczestniczenie w standardowych spotkaniach klubowych, ale także pozaklubowych, integracyjnych imprezach, zjazdach, efektach.
12. Członek uzyskuje status NIEAKTYWNEGO Klubowicza po czterech nieobecnościach na standardowych spotkaniach Z RZĘDU. Status NIEAKTYWNEGO Klubowicza uniemożliwia głosowanie w wyborach klubowych, głosowanie przy przyjęciu nowego Klubowicza oraz branie udziału w konkursach.
13. By odzyskać status AKTYWNEGO Członka, Klubowicz winien pojawić się na dwóch standardowych spotkaniach Z RZĘDU (nie wliczamy tutaj spotkań integracyjnych, maratonów mów, konkursów klubowych itp.)
14. Zarząd dopuszcza możliwość usprawiedliwienia dłuższej nieobecności (chorobowe, dłuższy wyjazd) po wcześniejszym uprzedzeniu oraz po przegłosowaniu większością Zarządu.
15. Zawieszenie lub usunięcie Członka Klubu:
a. Członek może zostać zawieszony lub usunięty z Klubu, gdy rażąco łamie zasady współpracy, działa na szkodę całej organizacji oraz Klubu lub w inny sposób naraża je na utratę reputacji.
b. Zawieszenie lub usunięcie Członka Klubu odbywa się wskutek głosowania członków Zarządu (zwykłą większością) i po zasięgnięciu opinii Członków Klubu.

VI Goście

1. Gość to osoba uczestnicząca w spotkaniach Klubu niebędąca jego Członkiem.
2. Goście mają prawo bezpłatnie uczestniczyć w spotkaniach trzy razy, lecz nie mają możliwości realizacji projektów i pełnienia funkcji. Za zgodą Prezesa lub VPE dopuszcza się kolejne uczestnictwa Gościa np. w charakterze Gościa Specjalnego.
3. Goście mogą odpowiadać na Pytanie Dnia oraz brać udział w Sesji Gorących Pytań.
4. Goście będący Członkami innych Klubów Toastmasters mogą w razie potrzeby obejmować role na spotkaniach, w tym wygłaszać mowy.
5. Gość, biorąc udział w spotkaniu, akceptuje postanowienia niniejszego regulaminu.

VII Przebieg spotkań

1. Spotkania Klubu odbywają się w Wodzisławiu Śląskim, przy ul. Rybnickiej 2a (budynek PKP, pierwsze piętro), co drugi piątek w godzinach wieczornych (według ustalonego wcześniej harmonogramu dostępnego na oficjalnym koncie Klubu na platformie Facebook i EasySpeak).
2. Informacje o datach spotkań publikowane są w systemie EasySpeak, zwanym dalej ES, (tmclub.eu) oraz w innych kanałach komunikacji (w szczególności na fanpage’u na Facebooku).
3. Szczegółowy harmonogram spotkań ustalany jest w systemie ES na kilka tygodni z góry.
4. Aktywny udział w spotkaniu może wziąć każdy opłacony Członek Klubu. W wybranych częściach, co będzie każdorazowo komunikowane, udział mogą wziąć również Goście.
5. Spotkanie jest prowadzone przez Toastmastera wieczoru, który jest pomysłodawcą tematu i jest odpowiedzialny za planowanie i nadzór nad poprawnym przebiegiem spotkania zgodnie z agendą.
6. Toastmaster wieczoru jest odpowiedzialny za obsadzenie następujących ról: 
a. Głównego Oceniającego
b. Mówców
c. Moderatora Sesji Gorących Pytań
7. Główny Oceniający jest odpowiedzialny za obsadzenie pozostałych ról
a. Chronometrażysty,
b. Kontrolera Płynności,
c. Gramatyka,
d. Oceniającego Mowę Ciała,
e. (ewentualnie) Oceniającego Gorące Pytania
8. Mówcy sami wybierają swoich Ewaluatorów. Zaleca się, aby nowi Członkowie do oceny swoich pierwszych trzech wystąpień wybrali swojego Mentora.
9. Podczas sesji Gorących Pytań, pytania mogą być zadawane wszystkim Członkom obecnym na spotkaniu oraz Gościom, którzy wyrażą taką chęć.
10. Agenda spotkania zawiera kolejność wystąpień oraz czas ich trwania. W agendzie wyszczególnione są osoby pełniące funkcje na spotkaniu, osoby wygłaszające przemówienia oraz ich Ewaluatorzy.
11. Zespół funkcyjny, pod przewodnictwem Głównego Oceniającego tworzą:
a. Kontroler Płynności,
b. Gramatyk,
c. Chronometrażysta,
d. Oceniający Mowę Ciała
oraz inne osoby zgodnie z funkcją wpisaną w agendzie spotkania. 
Wiceprezes ds. Edukacji określa w agendzie, które funkcje będą wymagane podczas spotkania. 
12. Mówcy oraz osoby odpowiedzialne za obsadę kluczowych dla spotkania funkcji są zobowiązani stawić się 15 min przed planowaną godziną rozpoczęcia spotkania, a Toastmaster, opiekun gości i opiekun sali minimum 20 minut przed (sprawdzić przygotowanie sali, przywitać gości, rozłożyć materiały itp.).
13. Spotkania online oraz hybrydowe
a. W trakcie spotkania online oraz hybrydowego obowiązują te same zasady dotyczące jego organizacji, agendy i przebiegu, co w przypadku spotkań naziemnych.
b. Podczas spotkań online oraz hybrydowych, włączony mikrofon może mieć tylko osoba, której wystąpienie w danym czasie zostało wyszczególnione w agendzie. Osoba techniczna rości sobie prawo do wyciszania uczestników zakłócających przebieg spotkania.
c. Prowadzący spotkanie ma prawo podjąć decyzję o usunięciu uczestnika biorącego udział w spotkaniu online, jeśli ten będzie zakłócał jego przebieg lub jeśli wykryje, że zachowanie uczestnika jest sprzeczne z zasadami działania Klubu oraz niniejszego regulaminu.

VIII Obejmowanie funkcji

1. Wszyscy Członkowie włączają się aktywnie w działalność Klubu, co oznacza pełnienie funkcji, a także przygotowywanie wystąpień zgodnie z własnymi możliwościami.
2. Klub planuje spotkania w taki sposób, aby wszystkim Członkom umożliwić równy udział w spotkaniach poprzez wygłaszanie mów i pełnienie funkcji.
3. Osoby chcące pełnić funkcję (także Mówcy i Ewaluatorzy) na konkretnym spotkaniu, zgłaszają się w systemie ES. Mówcy dokonują zgłoszenia poprzez funkcję „Request a speech”. Należy przy tym wskazać tytuł mowy, realizowany projekt oraz preferowaną datę wygłoszenia mowy. Realizacja każdego projektu w ramach wybranej ścieżki musi być ponadto odnotowana w Base Camp w ramach strony www.toastmasters.org Wiceprezes ds. Edukacji jako osoba odpowiedzialna za nasz rozwój, służy pomocą w tej dziedzinie.
Zasady obejmowania funkcji: 
a. Osoby funkcyjne, czyli Kontroler Płynności, Chronometrażysta, Gramatyk, Oceniający Mowę Ciała – już od pierwszego spotkania jako członek Klubu,
b. Prowadzący Konkurs Gorących Pytańpo zrealizowaniu 3 innych funkcji: Kontroler Płynności, Chronometrażysta, Oceniający Mowę Ciała lub Gramatyk,
c. Mówcapo zrealizowaniu 2 dowolnych funkcji: Kontroler Płynności, Chronometrażysta, Oceniający Mowę Ciała lub Gramatyk,
d. Ewaluatorpo wygłoszeniu przynajmniej 3 mów,
e. Toastmaster Wieczorupo wygłoszeniu przynajmniej 3 mów i przeprowadzeniu Konkursu Gorących Pytań,
f. Główny Oceniającypo zrealizowaniu funkcji: Ewaluator i objęciu roli osoby funkcyjnej przynajmniej raz każda,
g. Opiekun Gości – po 3-miesięcznym stażu w Klubie,
h. Nowi Członkowie przed przystąpieniem do realizacji jakiejkolwiek funkcji powinni skontaktować się z Mentorem Pierwszych Kroków/Mentorem docelowym i ustalić z nim założenia realizacji danej funkcji. Oboje mogą też być w stałym kontakcie z Wiceprezesem ds. Edukacji,
Funkcje na spotkaniach zarezerwowane są dla pełnoprawnych Członków Klubu.
i. Dopuszczalne są wyjątki i odstępstwa od powyższych reguł, które każdorazowo wymagają akceptacji Wiceprezesa ds. Edukacji. 
5. Szczegółowy zakres obowiązków oraz sposób sprawowania funkcji opisany jest na stronie klubu: https://tm.wodzislaw.pl/opis-rol-na-spotkaniach/
6. W sytuacji braku chętnych Członków do objęcia funkcji na spotkaniu, Wiceprezes ds. Edukacji może przydzielić podwójne pełnienie funkcji lub z którejś zrezygnować.

IX Dobre Obyczaje Klubowe

1. W Klubie zwracamy się do siebie po imieniu.
2. Na spotkaniach unikamy problematycznych tematów, takich jak: religia, seks i polityka. W wypowiedziach szanujemy godność oraz uczucia religijne i poglądy polityczne innych osób.
3. Na spotkaniach przykładamy dużą wagę do posługiwania się poprawną polszczyzną.
4. Zwracamy uwagę na punktualność, jeśli jednak zdarzy się spóźnienie, do sali wchodzimy podczas oklasków i zajmujemy pierwsze wolne miejsce.
5. Postępowanie w razie nieplanowanej nieobecności na spotkaniu.
W przypadku nagłego braku możliwości pojawienia się na spotkaniu Klubowicz powinien niezwłocznie:
a. poinformować Toastmastera Wieczoru (szczególnie jeśli zgłosił się do wygłoszenia mowy, poprowadzenia Sesji Gorących Pytań lub objęcia roli Głównego Oceniającego)
b. poinformować Głównego Oceniającego (w przypadku pełnienia na spotkaniu funkcji w zespole Głównego oceniającego)
c. znaleźć zastępcę, który przejmie rolę 
6. Uczestnicy zostają poinformowani, że ich wizerunek (foto, wideo) może być użyty do promocji i dokumentacji działań Klubu. Jeśli nie wyrażają zgody na publikację wizerunku, powinni zgłosić to przed spotkaniem/na przerwie do Toastmastera wieczoru i osoby robiącej zdjęcia oraz znaleźć na sali miejsce, które nie znajduje się na linii obiektywów lub kamer.
7. Niedopuszczalne jest wykorzystywanie Członkostwa do celów komercyjnych, reklamowania swoich produktów podczas wystąpień, do nieautoryzowanego korzystania z danych kontaktowych.
8. Zmiany w Regulaminie mogą być dokonywane tylko poprzez głosowanie większością głosów Aktywnych Członków Klubu obecnych na spotkaniu w dniu głosowania, po uprzednim udostępnieniu Członkom klubu propozycji zmian i ogłoszeniu terminu głosowania nie później niż na 14 dni przed tym głosowaniem. Aktualny regulamin jest dostępny na stronie internetowej pod adresem www.tm.wodzislaw.pl/klub/regulamin

Regulamin wchodzi w życie z dniem 11 października 2024 r. uchwalony zwykłą większością głosów przez Członków Klubu.

O nas

Klub mówców i liderów Toastmasters IG Wodzisław. 

Adres

Spotkania online