Role na spotkaniach
POMAGAMY LUDZIOM WZRASTAĆ
Oceniający mowę (ewaluator)
Celem oceniającego wystąpienie jest pomóc mówcy i zachęcić go do rozwoju umiejętności publicznego przemawiania. Rzetelna ocena jest bardzo ważna. Dołóż więc wszelkich starań, aby mówca wyniósł z Twojej recenzji dużo cennych informacji, które zmotywują go do dalszej pracy. Do podejmowania kolejnych wyzwań i robienia jeszcze większych postępów. Osoba przemawiająca musi poczuć, że jej wystąpienie było ciekawe i warto przemawiać częściej. Oceniający musi utrwalić w mówcy przekonanie, że może on dokonać pozytywnych zmian. Przez delikatne udzielanie użytecznych rad motywujesz członka klubu do dalszej ciężkiej pracy. Pamiętaj, że dobre ocenianie może pomóc drugiej osobie w odkryciu nowej jakości życia.
Twoje korzyści
Umiejętność dawania konstruktywnej informacji zwrotnej
Dzięki praktykowaniu dawania informacji zwrotnej, nasza podświadomość automatycznie koduje, w jaki sposób ustrukturyzować to tak, by nie urażając drugiej osoby, poinformować ją co poszło bardzo dobrze, a co może kolejnym razem poprawić.
Ćwiczenie asertywności
Zwracasz uwagę na zarówno dobre, jak i nie najlepsze strony tego, co jest Ci prezentowane. To pomoże Ci wyrobić również ten nawyk w życiu prywatnym. Jeśli czasami z trudem przychodzi Ci mówienie „nie”, dzięki tej praktyce możesz nauczyć się robić to dużo skuteczniej oraz nauczyć się argumentować.
Autokorekta Twoich własnych mów przygotowanych
Obserwując uważnie prezentacje innych osób możesz od razu zwracać uwagę na to, co możesz wdrożyć we
własnych projektach, ale także co jest bolączką u Ciebie i co warto wyeliminować. Częstokroć własne błędy
najbardziej dobitnie widzimy, gdy popełniają je inne osoby.
Korzyści osoby ocenianej
Możliwość poprawy swoich wystąpień
Dzięki temu, co powiesz – ktoś dzisiaj może stać się lepszym mówcą, lepszym liderem, lepszym człowiekiem. To, co mówimy osobie przez nas ocenianej, to Dar, który jej składamy i bardzo dużo korzyści obu stronom daje patrzenie na to przez ten właśnie pryzmat.
Oswajanie się z konstruktywną informacją zwrotną
Z reguły nie jesteśmy przyzwyczajeni do otrzymywania informacji zwrotnej. Często zarówno tę konstruktywną, jak i niekonstruktywną możemy sprowadzać do kategorii „ataku personalnego”. Dzięki oswojeniu z informacją nastawioną na rezultat, zmieniamy to przekonanie.
Wykorzystanie informacji zwrotnej w innych elementach życia
Bycie fascynującym Mówcą, to jedno, niemniej całą masę elementów o których mowa w trakcie dawania informacji zwrotnej w tym zakresie – można wykorzystać w innych kontekstach. Skupienie, wiarygodność, mowa ciała, czy określona intonacja – przydają się w niemal każdych warunkach.
Dobre praktyki
Przed spotkaniem
1. Zapisz się na rolę w Easy-Speaku.
2. W razie pytań skontaktuj się ze swoim mentorem lub Wiceprezesem ds. Edukacji.
3. Przed spotkaniem skontaktuj się z mówcą, zapytaj, który projekt będzie realizowany. Przejrzyj cele projektu. Zbierz informacje o tym, co mówcy sprawia szczególną trudność i spytaj, czy ma do Ciebie jakieś pytania.
4. Weź kartę oceniającego mowę, dzięki czemu będziesz mógł sobie przypomnieć, na czym twoja rola polega i na co powinieneś zwracać szczególną uwagę.
5. Przygotuj arkusz oceny przewidziany do projektu mówcy (odpowiedni do projektu, dostępny na stronie www.toastmasters.org).
W trakcie spotkania
1. Słuchaj i obserwuj bardzo uważnie przemawiającego, starając się wychwycić najbardziej pozytywne elementy wystąpienia warte podkreślenia oraz te, które szczególnie należałoby poprawić.
2. W czasie przerwy podejdź do każdej osoby, która pełniła funkcję na spotkaniu i zapytaj się co ona wyłapała podczas przemówienia mówcy.
3. Zapisuj spostrzeżenia na kartce.
4. Ocenę przedstaw z użyciem metody czyli „kanapkowej”. Technika kanapki:
● Mocne strony mówcy – rozpocznij swoją recenzję od mocnych stron mówcy. Warstwy zewnętrzne, czyli
początek i koniec oceny są zawsze pozytywne! Ocena zaczyna się uwypukleniem i omówieniem mocnych
cech wystąpienia.
● Do poprawy 2-3 elementy – podpowiedź jak poprawić błędy. Wskaż maksymalnie 3 elementy do poprawy.
Mów o tym, co Twoim zdaniem można było zrobić inaczej, ciekawiej. Informacja zwrotna musi być konkretna, nie może zawierać ogólników. Podaj tylko te elementy, które mówca ma realną możliwość poprawić. Jeśli
elementów do poprawy jest więcej, resztę możesz omówić z mówcą w rozmowie prywatnej. Zawsze pozostawiaj osobę, którą oceniasz z czymś, nad czym powinna popracować.
● Wskaż, co Tobie się najbardziej podobało – początek i koniec oceny jest najlepiej zapamiętywany przez mówcę. W podsumowaniu powiedz, co Tobie najbardziej się podobało. Pamiętaj, by odpowiednio przygotować „kanapkę” i jej mocne motywujące zakończenie np. „z niecierpliwością czekam na twoje kolejne wystąpienie”.
5. Przedstaw ocenę przemówienia. Podczas wygłaszania oceny:
● Oceniający nie powinien „błyszczeć” na tle mówcy. Uwypuklony musi być mówca i jego rozwój.
● Zaznacz, że przedstawiane uwagi to tylko i wyłącznie Twoja opinia (inni mogą się z nią nie zgodzić). Unikaj
sformułowań generalizujących typu: “Uważamy…”, “Wszyscy zauważyli…” Używaj za to: “uważam …”,
“Zauważyłam/łem…” na miejscu występującego… “
● Zwróć szczególną uwagę, czy mówca wypełnił cele projektu według podręcznika (założeń mowy/projektu ze swojej ścieżki).
● Odnieś się do celów indywidualnych mówcy – czy zostały osiągnięte.
● Odpowiedz na pytanie, czy zostały wykorzystane umiejętności z poprzednich projektów.
● Podkreśl uśmiech lub poczucie humoru.
● Przekaż mówcy zasłużone pochwały i taktowne sugestie w taki sposób, żeby go nie urazić.
● Uwagi kieruj do ogółu publiczności, a nie tylko do przemawiającego. Mają one służyć rozwojowi wszystkich
słuchaczy.
● Pamiętaj, że Twoja ocena musi zmieścić się w czasie (2 min. – 3 min.).
6. Nie pozwól mówcy na zignorowanie poważnych błędów: jeżeli są osobiste, napisz je, porozmawiaj z nim na osobności, ale nie mów o nich głośno.
Po spotkaniu
● Porozmawiaj ze swoim mentorem czy możesz zrobić coś lepiej następnym razem podczas pełnienia swojej funkcji.
● Poproś o informację zwrotną osoby pełniące funkcję na spotkaniu. Możesz dzięki temu poznać więcej wskazówek, które pomogą Ci stać się lepszym liderem i mówcą.
Poniższe elementy pozwolą Ci błyskawicznie ocenić mówcę, dostarczając mu wielu informacji na temat wystąpienia.
1. Głos – przemowa musi być dobrze słyszalna w każdej części sali. Głos należy odpowiednio modulować tak, by oddawał emocje związane z tematem wystąpienia. Cechy dobrego głosu to odpowiednia głośność, wysokość, tempo mówienia, barwa głosu oraz odpowiedni oddech.
2. Płynność wymowy – tak zwane „jęki namysłu”, czyli wszystkie pauzy typu „eeeeeee”, „yyyyyy”, „hmmmmmmm” lub inne słowa wypełniające jak: „wiesz”, „no nie?”, „ok”, „idziemy dalej” itp. nie powinny się znaleźć w dobrym wystąpieniu.
3. Struktura przemówienia – prawidłowo skonstruowana mowa potrzebuje wyraźnego wstępu, rozwinięcia tematu oraz zakończenia. Początek i koniec powinny do siebie nawiązywać. Całość musi przykuć uwagę publiczności od samego początku, dostarczyć rozrywki oraz wywołać pozytywne wrażenie na słuchaczach.
4. Przejścia między częściami wystąpienia – zachowanie spójności mowy bez nagłej „zmiany tematu/wątku” lub wyraźnego oddzielania elementów struktury przemówienia.
5. Mowa ciała – prawidłowe poruszanie się podczas przemówienia (pewne, zdecydowane, po całej „scenie”), wyraźne akcentowanie szczególnie ważnych części przemowy, wyraz twarzy, swoboda ruchów, kontakt wzrokowy z publicznością, odpowiednia postawa ciała oraz gestykulacja.
6. Wygląd – parafrazując znane powiedzenie „jak wyglądasz, tak Cię odbierają”. Mówca powinien być odpowiednio ubrany. Jeśli dobrze wyglądasz, to i dobrze się czujesz.
7. Oryginalność przemówienia – nowe pomysły ujęcia tematu, wykorzystane pomoce itp.
8. Reakcja widowni – śmiech, zainteresowanie.
Menu
- Co zyskasz
- Spotkania
- Klub
- Członkostwo
- Sukcesy
- Blog
- Kontakt
Adres
- 44-300 Wodzisław Śl. ul. Rybnicka 2a (dworzec PKP, sala konferencyjna, I piętro)
Spotkania online
- platforma zoom (szczegóły w zakładce Spotkania)